Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, zwanej powszechnie tarczą 3.0, w art. 10 przewiduje nowelizację ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 365 i 288) w ten sposób, że w art. 53 dodaje się § 5 w brzmieniu: „§5.Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób zaprojektowania, wdrożenia, eksploatacji, integracji i rozwoju systemu teleinformatycznego obsługującego postępowania sądowe, mając na uwadze możliwości techniczne i organizacyjne sądów oraz potrzebę sprawnego działania systemu przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.”

Oznacza to, że ustawodawca, zdając sobie sprawę z coraz pilniejszej potrzeby w tym zakresie, czyni realne kroki mające na celu informatyzację postępowań sądowych, w tym doręczanie korespondencji procesowej drogą elektroniczną.

Oczywistym jest, że takiego systemu nie da się wprowadzić z dnia na dzień. Wymaga on przygotowania odpowiedniej platformy oraz jej gruntownego przetestowania. Z doświadczeń SWS Kancelarii Prawnej Strykowski Wachowiak sp. k. w stałej obsłudze kilku tysięcy aktywnych procesów wynika, iż dość dobrze sprawdzają się istniejące od kilku lat portale informacyjne sądów powszechnych. Wydaje się, że to narzędzie może stanowić, po odpowiednim rozszerzeniu funkcjonalności, gotowe narzędzie do obsługi postępowań sądowych w większym zakresie, niż dotychczas. Taka zmiana, z uwagi na jej znaczenie dla wymiaru sprawiedliwości, z pewnością jednak wymaga poważnej analizy i konsultacji wszystkich zainteresowanych stron, w szczególności z przedstawicielami sądów oraz z pełnomocnikami, którzy nowego systemu będą używali jako podstawowego narzędzia pracy. Należy przy tym pamiętać, by poprzez wprowadzenie nowych narzędzi nie dopuścić do tego, by jakiegokolwiek uszczerbku doznały prawa stron procesu, w tym kluczowa zasada bezpośredniości.

Z pewnością do tematu wrócimy w kolejnych wpisach, po przedstawieniu założeń nowej platformy informatycznej, której powstanie wymusza ww. przepis tarczy 3.0.