Na gruncie obowiązujących przepisów prawa oraz ugruntowanego stanowiska judykatury i doktryny, charakter spółki cywilnej nie budzi obecnie żadnych wątpliwości. Spółka cywilna nie jest bowiem odrębnym podmiotem prawa, nie ma statusu przedsiębiorcy i nie posiada osobowości prawnej, ani też zdolności do czynności prawnych.
Zgodnie z treścią art. 860 § 1 Kodeksu cywilnego, spółka cywilna jest natomiast umową, przez którą wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów. Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorcami są wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego status spółki cywilnej jest analogiczny, a przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej należy traktować jak wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Z powyższego wynika nie tylko powstanie solidarnej odpowiedzialności wspólników spółki cywilnej za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy, ale również konieczność podejmowania odpowiednich działań na etapie procedury przetargowej. W szczególności, jak zostało podkreślone w opinii Urzędu Zamówień Publicznych, „wykonawcy ci, w okolicznościach o których mowa w art. 117 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, zobowiązani są dołączyć do wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo do oferty oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp”. Chodzi o oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni wykonawcy w sytuacji, gdy zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu dotyczące uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2 ustawy PZP lub warunki dotyczące wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia. Zgodnie bowiem z art. 117 ust. 1 PZP, Zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne.
Opinię Urzędu Zamówień Publicznych można znaleźć pod poniższym linkiem: