Z uwagi na konieczność ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród osób zatrudnionych, rozporządzeniem z dnia 1 kwietnia 2020 roku, na pracodawców zostały nałożone nowe obowiązki:
- Zapewnienie wszystkim osobom zatrudnionym w zakładzie pracy (niezależenie od podstawy zatrudnienia) środków do dezynfekcji rąk i jednorazowych rękawiczek.
Obowiązek taki spoczywa w odniesieniu do wszystkich osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy (umowy o pracę, mianowania, wyboru, spółdzielczej umowy o pracę), jak również w odniesieniu do osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osób prowadzących w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą.
- Zapewnienie w zakładzie pracy odległości co najmniej 1,5m między pracownikami.
Zgodnie ze stanowiskiem Państwowej Inspekcji Pracy w przypadku wykonywania pracy na stanowiskach administracyjno-biurowych należy ustawić biurka w pomieszczeniach w taki sposób, by najbliższa (w linii prostej) odległość pomiędzy osobami pracującymi była nie mniejsza niż 1,5 m. Podobnie należy organizować pracę na stanowiskach robotniczych, zapewniając odległość nie mniejszą niż 1,5 m pomiędzy dwoma najbliższymi robotnikami. W przypadku pracowników obsługujących maszyny niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdzie niemożliwym jest zapewnienie odległości co najmniej 1,5 m, należy wyposażyć pracowników w odpowiednie środki ochrony zbiorowej lub indywidualnej.