Na podstawie przepisów Tarczy 1.0 dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (art. 15 g) dotychczas przysługiwało wyłącznie przedsiębiorcom. Zgodnie z zapisami Tarczy 2.0 krąg podmiotów, które mogą skorzystać z powyższych środków został jednak rozszerzony także o: 

  • organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  • podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  • państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

 

Z kolei kryteria uzyskania pomocy pozostają dalej niezmienne. Dodatkowo w przypadku przepisów Traczy 1.0 przedsiębiorcy, którzy zdecydowaliby się skorzystać z omawianego mechanizmu pomocy musieli liczyć się z zakazem wypowiadania umów z przyczyn niedotyczących pracowników. Jednym słowem, w przypadku korzystania ze środków FGŚP pracodawca był związany obowiązywaniem powyższego zakazu, który miałby trwać przez okres pobierania dofinansowania powiększony o odpowiadający mu okres po zakończeniu poboru środków. Z uwagi na tak długi czas ochrony pracowników, wielu z przedsiębiorców nie decydowało się na tę formę pomocy. W Tarczy 2.0 dokonano nowelizacji art. 15g ust. 17 m. in poprzez wyłączenie stosowania przepisu rozszerzającego trwanie zakazu także po upływie pobierania dofinansowania. Skutkiem tego jest skrócenie czasu ochrony pracowników wyłącznie do okresu podejmowania przez przedsiębiorcę środków z FGŚP.

Pewnym udogodnieniem jakie wprowadza omawiana ustawa z 17 kwietnia 2020 r. jest także dopuszczalność obniżenia wymiaru czasu pracy o mniej niż 20%. Dotychczasowe brzmienie przepisu wymuszało od przedsiębiorców obniżanie wymiaru czasu pracy wyłącznie o 20%. Co niejednokrotnie nie odpowiadało rzeczywistym potrzebom przedsiębiorstw, uniemożliwiając im przyjmowanie niższych wartości. Niewielka zmiana przyjęta w Tarczy 2.0 pozwala na obniżenie wymiaru czasu pracy pracownika maksymalnie o 20%, co w istocie daje pracodawcom większe możliwości działania, zgodne z faktycznymi potrzebami. Jednocześnie w Tarczy 2.0 brak rozwiązań pozwalających na obniżanie wymiaru czasu pracy powyżej 20% czy zmian pozwalających na przekroczenie 0,5 etatu.

Ostatnią ze zmian jakich dokonano na gruncie art. 15g, jest nowe oznaczenie terminu, od jakiego przedsiębiorca może spodziewać się dofinansowania. W rezultacie wprowadzenia Tarczy 2.0 wsparcie będzie przysługiwało już od 1 dnia miesiąca, w którym złożono wniosek, nie jak do tej pory, tj. od daty jego złożenia. Na podstawie niniejszego środki będą więc przyznawane wstecz.