W dniu 6 maja 2020 roku na stronie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) pojawiły się aktualne zalecenia Głównego Inspektora Pracy, skierowane do pracodawców i przedsiębiorców, w związku z bezpiecznym powrotem zakładów pracy do normalnego funkcjonowania. Co istotne, systematyczne wdrażanie zaleceń nakłada na pracodawców liczne, dodatkowe obowiązki.
Zgodnie ze stanowiskiem PIP, niezależnie od stopniowego zmniejszania powszechnych restrykcji, w zakładach pracy utrzymana powinna zostać większość procedur wdrożonych dotychczas w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Pracodawca winien mieć przede wszystkim na uwadze, że właściwe przestrzeganie zasad BHP zminimalizuje ryzyko wystąpienia wirusa w zakładzie pracy i zapewni jego prawidłowe, nieprzerwane funkcjonowanie.
Jak wskazuje PIP, najważniejsza jest eliminacja zagrożenia poprzez zmianę organizacji pracy w zakładzie np. większy udział pracy zdalnej. Jednocześnie istotna pozostaje minimalizacja zagrożeń poprzez zastosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych m.in. rozdzielenie stanowisk pracy, środki ochrony osobistej, środki dezynfekcyjnych, pracę zmianową, regularne opróżnianie koszy na śmieci (z foliowym wkładem) i stosowanie mat dezynfekcyjnych.
Przed wznowieniem pracy w zakładzie, wszyscy pracownicy powinni zostać zaznajomieni z nowymi warunkami pracy, w tym przeszkoleni z właściwego korzystania ze środków ochrony osobistej. Oczywiście najistotniejsza pozostaje aktywna weryfikacja przestrzegania wdrażanych procedur przez wszystkich pracowników.
Istotne zalecenia:
– dokonanie ponownej oceny ryzyka zawodowego,
– stworzenie planu działań,
– zapewnienie właściwych środków prewencyjnych,
– identyfikacja zagrożeń.