20 maja 2021 r. weszły w życie przepisy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw dotyczące hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego (UTO).

Poniżej zostaną opisane wybrane zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W art. 2, który zawiera definicje legalne wyodrębniono pojęcia:

  • urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni;
  • hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe;
  • urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.

Zmieniły się również obowiązki pieszego w kontekście korzystania ze ścieżki rowerowej. W myśl art. 11 ust. 4 „Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego”.

W nowym brzmieniu ustawy dodano art. 15a, który określa zasady poruszania się osób przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. Warto m.in zaznaczyć, iż taka osoba jest obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów (z uwzględnieniem ruchu prawostronnego). Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, taka osoba „jest obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu”. W ust. 7 znalazły się również zakazy, tj. zabrania się:

  1. „poruszania się w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
  2. przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
  3. ciągnięcia pojazdu lub ładunku;
  4. czepiania się pojazdów;
  5. poruszania się tyłem”.

Obecnie mało które hulajnogi elektryczne oraz urządzenia transportu osobistego zostały wyposażone w kierunkowskazy. W związku z tym do art. 22 dodano ust. 5a, w którym zawarto, że „W przypadku gdy pojazd nie jest wyposażony w kierunkowskazy, kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.”

Zgodnie z art. 33a kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Jeżeli chodzi o korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych, to jest ono dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Warto zwrócić uwagę, iż kierującemu hulajnogą elektryczną zabrania się:

  1. ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
  2. przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.

Art. 20 ust. 6 pkt 4 określa prędkość maksymalną hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego na 20 km/h.

W art. 33b. zawarto obowiązki kierującego urządzeniem transportu osobistego. Kierujący jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli jest wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych jest dozwolone wyjątkowo, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.

Kierującemu urządzeniem transportu osobistego zabrania się:

  1. ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
  2. przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
  3. czepiania się pojazdów.

W art. 33c.  wskazano, że: „Kierujący hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu”.

Art. 33d. zabrania dopuszczania dziecka w wieku do 10 lat do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. W strefie zamieszkania dopuszcza wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.

Warto również wspomnieć o zmianach w ustawie z dn. 05 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 osoby, które nie ukończyły 18 lat do kierowania rowerem, wózkiem rowerowym, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego będą musiały mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. W art. 8 ust. 1 pkt 10 ustalono, że minimalny wiek do kierowania rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego wynosi 10 lat.