W nawiązaniu do poprzedniego artykułu dotyczącego wprowadzonego przez nową ustawę Prawo zamówień publicznych, która wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2021 r., katalogu niedozwolonych klauzul w umowach w sprawie zamówienia publicznego, wskazać również należy na inną nowość – katalog obowiązkowych postanowień w umowach w sprawie zamówienia publicznego.

 

Ustawodawca przeniósł wprawdzie z dotychczasowych przepisów w nieznacznie zmienionej formie niektóre rozwiązania w tym zakresie, m.in. obowiązek zawarcia w umowie zawieranej na okres dłuższy niż 12 miesięcy zasad wprowadzenia zmian wysokości zatrudnienia (por. art. 436 pkt 4 lit. b), obowiązkowe postanowienia umowy na roboty budowlane (por. art. 437), czy też obowiązkowe postanowienia dotyczące sposobu dokumentowania zatrudnienia oraz kontroli spełniania przez wykonawcę lub podwykonawcę wymagań dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, gdy umowa przewiduje takie wymagania (por. art. 438), jednakże w art. 436 nowego PZP przewidziano również istotną nowość w zakresie obowiązkowych postanowień umownych.

 

Zgodnie z art. 436, umowa zawiera postanowienia określające w szczególności:

  • planowany termin zakończenia usługi, dostawy lub robót budowlanych, oraz, w razie potrzeby, planowane terminy wykonania poszczególnych części usługi, dostawy lub roboty budowlanej, określone w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach, chyba że wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną;
  • warunki zapłaty wynagrodzenia;
  • łączną maksymalną wysokość kar umownych, których mogą dochodzić strony;
  • w przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy:
    • wysokości kar umownych naliczanych wykonawcy z tytułu braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom z tytułu zmiany wysokości wynagrodzenia, o której mowa w art. 439 ust. 5.

 

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że: „W art. 436 projektu ustawy wskazuje się postanowienia, które obligatoryjnie powinna zawierać każda umowa, takie jak kwestie terminu jej wykonania oraz warunków płatności czy limitowanie kar umownych. Nowym rozwiązaniem jest wyraźne zobligowanie zamawiających do określenia terminu wykonania umowy, w jednostkach czasu (dniach, tygodniach, latach), chyba że wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną, niezależną od zamawiającego np. w przypadku projektów finansowanych ze środków UE”.

 

Co również istotne, art. 439 przewiduje obligatoryjną klauzulę dotyczącą zmiany wysokości wynagrodzenia. Zgodnie z tym przepisem, umowa, której przedmiotem są roboty budowlane lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Szczegółowe omówienie powyższej klauzuli przedstawimy w osobnym artykule.