Jednym z narzędzi pomocowych dla przedsiębiorców, oferowanych w ramach tarczy antykryzysowej, jest niskooprocentowana pożyczka obsługiwana przez powiatowe urzędy pracy. Informacja o możliwości skorzystania z tej formy pomocy szybko rozeszła się wśród przedsiębiorców i aktualnie znaczna ich część o taką formę dofinansowania wystąpiła lub ma zamiar to uczynić. Piszemy o dofinansowaniu, bo tak należy ten instrument rozumieć. Co prawda z formalnego punktu widzenia jest to niskooprocentowana pożyczka, która ma podlegać zwrotowi. Bardzo łatwo ma być jednak uzyskać jej umorzenie. Jedynym warunkiem będzie złożenie oświadczenia o kontynuowaniu działalności po upływie trzech miesięcy od daty udzielenia pożyczki. Przedsiębiorca ma na to 14 dni i wydaje się, że ścisłe przestrzeganie tego terminu może okazać się kluczowe. Jeśli przedsiębiorca przegapi ten moment, pożyczkę będzie musiał zwrócić. Pożyczka ma być przeznaczona na bieżące koszty działalności i tego warunku przedsiębiorca musi przestrzegać.

 

Maksymalna kwota, o którą można wystąpić, to 5.000 zł. Można oczywiście o mniej, ale wydaje się, że niemal wszyscy przedsiębiorcy aplikować będą właśnie o taką kwotę.

Gdzie należy złożyć wniosek? Korzystając z dostępnych na stronie powiatowych urzędów pracy formularzy wniosek składamy drogą elektroniczną lub tradycyjną. Oczywiście urzędy zachęcają do aplikowania drogą elektroniczną, podpisując dokumenty poprzez platformę ePUAP albo poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny. Wnioski składane drogą elektroniczną mają być rozpoznane szybciej. Pojawiają się głosy, że pula środków przeznaczonych na tę formę jest ograniczona, a zatem warto się pospieszyć z wnioskiem.

Sam wniosek jest bardzo prosty i na tle różnych formularzy urzędowych, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy, wydaje się intuicyjny i bezproblemowy. Nie wymaga podawania szczegółowych danych dot. firmy tudzież sięgania w kilka lat wstecz w zakresie historii księgowej danego podmiotu.

Co ważne, bowiem ta możliwość pojawiła się na dalszym etapie prac legislacyjnych, z pożyczki z opcją umorzenia mogą skorzystać także samozatrudnieni, a więc ci, przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. W takim przypadku we wniosku podają „0” w pozycji „stan zatrudnienia”.

Celem pożyczki ma być utrzymanie funkcjonowania firm. Dlatego aplikować mogą przedsiębiorcy, którzy byli zarejestrowani przed 1 marca 2020 roku. Z kolei umorzenie mają uzyskać ci, którzy będą kontynuować działalność po upływie trzech miesięcy.