Epidemia koronawirusa ma znaczący wpływ na realizowane inwestycje budowlane. Ustawa z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych została znowelizowana, a zmiany obejmujące m.in. postanowienia dotyczące zasad prowadzenia robót budowlanych w czasie epidemii weszły w życie w dniu 31.03.2020 r. Najważniejsze zmiany to:

  • Nowelizacja art. 12 specustawy koronawirusowej

Obecnie brzmienie art. 12 specustawy zostało zmienione w ten sposób, że prowadzenie robót budowlanych oraz zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, wymagają niezwłocznego poinformowania organu administracji architektoniczno – budowlanej. Specustawa koronawirusowa nie precyzuje, w jakiej formie ma zostać przekazana wspomniana informacja. Co istotne, specustawa nie zastrzega w tym zakresie wymogu zachowania formy pisemnej.

  • Zabezpieczenie prowadzenia robót

Zmiana odnosi się do kwestii zabezpieczenia prowadzenia robót budowlanych. Art. 12 ust. 4 znowelizowanej specustawy wskazuje, że jeżeli prowadzenie robót budowlanych, powoduje zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w drodze decyzji podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, niezwłocznie ustala wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń ich prowadzenia. Decyzja taka obligatoryjnie musi zostać wykonana przez jej adresata nawet w sytuacji, gdyby nie była jeszcze ostateczna. Warto podkreślić, że jest to szczególnie istotne w kontekście innych zmian wprowadzonych specustawą koronawirusową, które zawieszają bieg terminów administracyjnych. W związku z panującą epidemią, uchybienie przez stronę terminowi na wniesienie odwołania nie prowadzi do uzyskania przez decyzję waloru ostateczności. W przypadku gdyby decyzja administracyjna nie została opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności, w obecnej sytuacji, niemożliwym byłoby egzekwowanie realizacji nałożonych przez nią obowiązków.

  • Objęcie budowy kierownictwem oraz nadzorem

Specustawa przewiduje, że w przypadku prowadzenia robót budowlanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, których rozpoczęcie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane, wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, inwestor jest obowiązany zapewnić objęcie kierownictwa oraz nadzoru nad tymi robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiednich specjalnościach. Ustawa nie wskazuje jednak, jakie będą konsekwencje niezrealizowania przez inwestora obowiązku zapewnienia objęcia kierownictwa oraz nadzoru nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane. W tym przypadku inwestor zobowiązany jest do poinformowania organu administracji architektoniczno-budowlanej o prowadzeniu robót budowlanych oraz zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, które nastąpiły przed dniem 31 marca 2020 r.

  • Kontrakty realizowane w ramach zamówień publicznych

Nie można również pominąć faktu, że epidemia koronawirusa wpływa bezpośrednio na planowanie, udzielanie i realizację zamówień publicznych. Ustawa z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wyłączyła stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku towarów lub usług, które są niezbędne do walki z COVID-19. W przypadku innych postępowań oraz zamówień, które są na etapie realizacji, należy podjąć odpowiednie kroki, by jak najsprawniej sfinalizować kontrakt. Tym zagadnieniem zajmiemy się jednak w kolejnym newsie.