Jednostki budżetowe samorządu terytorialnego będą zobowiązane założyć Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., bez względu na liczbę osób zatrudnionych.

Należy pamiętać, że w Tarczy antykryzysowej 4.0., wdrażającej kolejny pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, wprowadzono nowe przepisy, które mogą wpłynąć na procedurę tworzenia PPK w jednostkach budżetowych samorządu terytorialnego. Zmiana obejmuje uproszczenie zasady wyboru instytucji finansowej. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 7 ust. 4a ustawy o PPK wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa może w imieniu podmiotów zatrudniających, będących jednostkami organizacyjnymi danej jednostki samorządu terytorialnego, dokonać wyboru instytucji finansowej, z którą te podmioty zawrą umowy o zarządzanie PPK. Powyższe zmiany mają uprościć tworzenie PPK w jednostkach organizacyjnych danej jednostki samorządu terytorialnego. Jednakże zmiany te stanowią jedynie dodatkowe uprawnienie a nie obowiązek. W dalszym ciągu niezmiennie, w procesie wyboru instytucji finansowej będą mogli uczestniczyć kierownicy jednostek.

Co istotne, umowa o zarządzanie PPK powinna zostać zawarta do dnia 26 marca 2021 r., natomiast umowa o prowadzenie PPK do dnia 10 kwietnia 2021 r.